?

Log in

No account? Create an account

My Personal Cultures

Surprising world of the others

Previous Entry Share Next Entry
Эссе Джерри Салца
veraneo



Джерри Салц -- наверное, самый знаменитый арт-критик в мире, на прошлой неделе получил Пулитцер. Без профессионального образования, с провокационными постами в фб (за что был неоднократно забанен), с толпой поклонников по всему миру, и желанием говорить об искусстве простым языком, он сейчас идол для молодых художников.  Недавно он написал эссе про начало карьеры. Десять лет Джерри пытался быть художником, но провалился. В эссе мысли, которые постоянно возникают у тех, кто работает в арт-мире, но многое универсально.

  • разница между "критиковать себя" и "сомневаться в себе"

  • как оставаться честным, уязвимым и не циничным

  • что делать, если тебя одолевают зависть или раздражение, потому что люди -- высокомерные снобы или у них ужасный характер; или есть устоявшееся представление об их работе. Как отбросить все это, и увидеть в них искренних живых людей, которые переживают, мучаются и  хотят что-то сказать миру.

Эссе длинное, но вот моя любимая часть, про художников, хочу сохранить для себя:

"Outsiders often see the art world as a fashionable never-ending party, buffered from reality by money. Having been an artist, I see it very differently. I see myself as part of this great broken beautiful art-world family of gypsies, searching and yearning and in pain — and under pressure, doing things that they have to do. I refuse to believe this spirit has left the art world even though I comprehend that this exquisite internal essence is now buried under loads of external bullshit. I know almost every artist wakes up at 3 a.m. in a cold sweat thinking that the bottom has fallen out of their work. That each of us is self-taught and some kind of outsider. I want to celebrate, examine, describe, and judge this otherness, outsiderness, and try to see if an artist’s vision is singular, surprising, and energized in its own original way. My vision wasn’t, at least in ways I was able to realize in those 10 or 12 years. I didn’t have the ability and fortitude. That’s why I always look for it in others — root for it in others — even when the work is ugly or idiotic. I want every artist, good and bad, to clear away the demons that stopped me, feel empowered, and be able to make their own work so we can see the “real” them. It’s why I look hard at every artist, at the well-known and the rich as well as the late bloomers, bottom-feeders, outsiders, and eccentrics. Since it’s nearly a miracle that I finally ended up in the art world as a critic — something I never wanted to be — I want every artist to have a shot, to see that power, access, and agency is in their hands. It’s why I value clarity and accessibility in criticism over all the jargon we usually get. I want critics to be as radically vulnerable in their work as I know artists are in theirs."

Текст полностью
Инстаграм Джерри (осторожно, там члены, насмешки над Трампом и "плохое" искусство)